Algemeen:

Betreft: webquest 

Groep:  8

Vakgebieden: levensbeschouwing, ICT, taal en kunstzinnige oriëntatie

Benodigdheden: computers, papier, schrijfmateriaal. 

Groep 8 is bezig geweest met het onderwerp emoties. Zij hebben een tekening gemaakt over emoties, een mind map gemaakt, een verhaal geschreven met bepaalde emoties en als klaar opdracht uitbeelden.

Ik heb er voor gekozen om verschillende werkvormen in te zetten. De kinderen gaan zowel in groepsverband als individueel werken. De tekening is individueel, de mind map, het verhaal en het uitbeelden is in groepsverband. Ik vind het belangrijk dat de kinderen in deze opdrachten goed samenwerken. Zo kunnen zij met hun eigen meningen tot 1 goed en uitgebreid antwoord komen.

 

Lesdoelen opdracht 1

  • De leerling kan zijn gevoelens op een kunstinnige manier uiten.

Lesdoelen opdracht 2

  • De leerlingen zijn in staat om samen te werken.
  • De leerlingen kunnen gericht informatie opzoeken.
  • De leerlingen weten nu welke emoties er zijn, wat ze inhouden, hoe ze eruit zien en hoe je ze kunt herkennen.

Lesdoelen opdracht 3

  • De leerlingen zijn in staat om samen te werken. 
  • De leerlingen gebruiken hun opgedane kennis, om vervolgens te stellen.

Lesdoelen opdracht 4

  • De leerlingen zijn in staat om samen te werken.
  • De leerlingen gebruiken hun opgedane kennis, om nu de emoties uit te beelden. 

 

Verder vind ik het belangrijk dat er op een leuke manier gewerkt wordt. De opdrachten zijn redelijk vrij, dus de kinderen kunnen hier hun creativiteit in kwijt.

De volgende basisvaardigheden komen aan bod:

  • Verbeelden: de tekening die de kinderen maken over hun eigen emotie.
  • Waarnemen: de kinderen beelden emoties uit en herkennen ze wanneer zij moeten raden.
  • Communiceren: de kinderen werken tijdens opdrachten in groepsverband, hierdoor zullen zij moeten communiceren.